Tjenesteområdet Virksomhetsutvikling og digital transformasjon handler om å gi råd og bistå ledelsen i å endre (utvikle og digitalt transformere) måten virksomheten deres styres og opereres på, drevet frem av et behov for å effektivisere (eks. redusere kostnader) eller forbedre seg (eks. bygge nye kapabiliteter). Dette innebærer å:
- Fremme innsikt og forståelse (gjennom analyser og utredninger)
- Definere retning og rammer for endringene (gjennom strategiutvikling)
- Utvikle modeller og konsepter som beskriver virksomhetsutviklingen (gjennom virksomhetsstyring, operasjons- og leveransemodeller, virksomhetsarkitektur, kapabilitetsmodellering og prosessoptimalisering)
Commitment kan støtte virksomhetsledelsen, styringsgrupper og lederfunksjoner gjennom hele endringsreisen, både som rådgivere og i utøvende funksjoner.
Innenfor dette området har vi følgende fagområder og disse handler for oss om å:
Analyser og utredninger
skape innsikt og forståelse i og rundt virksomheten; om virksomhetens tilstand, om omverden (for eksempel om markedet og trender), om endringsbehov, om alternative løsninger, om kvalitet på investeringsforslag osv.
Commitment kan bistå våre kunder med å gjennomføre ønskede analyser og utredninger, for å fremskaffe nødvendig innsikt og forståelse som grunnlag for styring, beslutninger og investeringer – i digital utvikling og transformasjon.
Strategiutvikling
utvikle målbilder og strategier for å definere virksomhetens retningsvalg og prioriteringer eksempelvis innen produktutvikling, sourcing, teknologi (sky og KI) og liknende. Og med å utvikle styring og rammer for virksomhetens digitale transformasjon.
Commitment kan bistå våre kunder med ledelse og tilrettelegging av strategiprosesser, metodekompetanse, med målsetting og målstyring, og med å forberede virksomhetsutvikling og transformasjoner gjennom endringsledelse, interessenthåndtering og ledelsesforankring.
Virksomhetsutvikling og digital transformasjon
gi råd og bistå ledelsen i å endre (utvikle og digitalt transformere) måten virksomheten styres og opereres på, drevet frem av et behov for å effektivisere eller forbedre seg.
Dette innebærer å:
- Fremme innsikt og forståelse gjennom Analyser og utredninger
- Definere retning og rammer for endringene gjennom Strategiutvikling
- Utvikle modeller og konsepter som understøtter virksomhetsutviklingen gjennom Styring, IKT-operasjons- og leveransemodeller, Virksomhetsarkitektur, Kapabilitetsutvikling og Prosessoptimalisering.
Commitment kan støtte virksomhetsledelsen, styringsgrupper og lederfunksjoner gjennom hele endringsreisen, både som rådgivere og i utøvende funksjoner.
IKT operasjons- og leveransemodeller
forstå hvordan virksomheten må innrette seg for å skape forretningsverdi gjennom IKT, eksempelvis ved å produktorientere virksomheten. Dette innebærer blant annet styring og finansiering av IKT, IKT-virksomhetens organisering og evne til å levere gjennom eksempelvis partnerskap og egen ansatt, og måten IKT leveres på – gjennom agile, produktorienterte modeller eller mer tradisjonelle og prosjektbaserte modeller.
Commitment kan bistå våre kunder med finne best mulig innretning av virksomheten og deres IKT-relatert modenhet. Enten det handler om ren IKT-effektivisering, eller om transformasjon og utnyttelse av IKT og teknologi i møte med brukeren ved å knytte IKT til virksomhetens forretningsmessige målsettinger.
Virksomhetsarkitektur
gjøre det mulig for ledere, planleggere, arkitekter og ingeniører å koordinere, integrere og gjennomføre sine aktiviteter på en helhetlig og sammenhengende måte.
Commitment kan bistå våre kunder med å bygge bro mellom strategi og gjennomføring, og mellom forretning og teknologi. Vi tilstreber å benytte visuelt, tilgjengelig språk for å sikre at alle interessenter kan bidra til å forstå arkitekturen. Resultatet er arkitektur som faktisk implementeres og skaper verdi, fordi den er medskapt av de som skal leve med den. Virksomhetsarkitektur gir grunnlag for prioritering og er et verktøy for strategisk styring slik at endringer skjer raskere, mer kostnadseffektivt og med mindre risiko.
Kapabilitetsutvikling
beskrive og strukturere hva en virksomhet må være i stand til å gjøre for å levere verdi – uavhengig av hvordan det gjøres i dag. En kapabilitet representerer et forretningsmessig «hva», f.eks. “kundeservice”, “datastyring” eller “leveranseplanlegging”, og hjelper virksomheter å forstå hvilke evner som er strategisk viktige, hvor det finnes svakheter og hvor det bør investeres i utvikling (eksempelvis ved hjelp av «heat-maps»). Kapabilitetsmodeller gir en felles struktur for å koble sammen strategi, prosess, teknologi og organisasjon på tvers av siloer.
Commitment kan bistå våre kunder med å skape forståelse og innsikt i virksomhetens kapabiliteter, og hva som kreves av virksomheten for å levere på samfunnsoppdraget eller forretningsmodellen – samt bistå våre kunder med å utvikle modenhet og nye kapabiliteter for å øke virksomhetens verdiskapning.
Prosessoptimalisering
forbedre hvordan en virksomhet utfører sine arbeidsprosesser – med mål om høyere effektivitet, kvalitet og verdiskaping. Det innebærer å kartlegge nåværende prosesser, identifisere flaskehalser eller forbedringsområder, og innføre smartere måter å jobbe på. Dette kan inkludere automatisering, digitalisering, standardisering eller organisatoriske justeringer.
Commitment kan bistå våre kunder med å kartlegge, analysere og utforme nye og bedre måter å jobbe på, både gjennom effektivisering og digitalisering. Målet er å skape smartere arbeidsmåter som gir varig forbedring.
